Re-integratie
Kanker of een ingrijpende ziekte is een ‘life changing event’. Soms lukt het om voor en tijdens de behandelingen aan het werk te zijn en soms ook niet. In het re-integratie 1e spoortraject wordt gewerkt aan een goede opbouw van de belastbaarheid, rekening houdend met de medische beperkingen die door de bedrijfsarts in kaart zijn gebracht en eventuele nog te volgen behandelingen en de mogelijke gevolgen daarvan. We brengen inzicht in wat wel en niet kan en hoe dit in balans kan blijven.
Een re-integratie 1e spoortraject is bedoeld om met zowel werknemer als werkgever te kijken welke mogelijkheden er zijn om een zieke werknemer duurzaam en effectief bij de eigen werkgever aan het werk te krijgen of te houden.
Re-integratie 2e spoor
Re-integratie 2e spoor is een traject dat zich richt op het vinden van een betaalde baan op de externe arbeidsmarkt. Op het moment dat middels een arbeidsdeskundig onderzoek vast is komen te staan dat terugkeer in het eigen werk niet meer mogelijk is of dat dit nog niet zeker is, dient er een re-integratie 2e spoortraject opgestart te worden. Dit is een wettelijke verplichting voor zowel werkgever als werknemer.
Wij starten een dergelijk traject bij voorkeur met een uitgebreide intake zodat we een persoonlijk maatwerk kunnen bieden. Tijdens deze intakefase is er contact met werknemer en werkgever. Worden alle benodigde documenten doorgenomen en wordt er een intakerapportage incl. plan van aanpak opgesteld. Deze wordt met de werknemer en werkgever besproken.
Wat doen we in een re-integratie 2e spoortraject?
- Aandacht voor het verlies van het eigen werk en de positie als werknemer bij de werkgever;
- Persoonsversterking en motivatie door het wegnemen van belemmeringen en het bieden van nieuw toekomstperspectief;
- Er wordt een persoonsprofiel opgesteld aan de hand van oefeningen en methodieken waardoor inzichtelijk gemaakt wordt welke persoonlijke kwaliteiten, opgebouwde competenties, drijfveren en mogelijkheden er zijn;
- Aan de hand daarvan wordt een moderne CV en sollicitatiebrief gemaakt;
- Er wordt onderzoek gedaan naar passende mogelijkheden op de arbeidsmarkt waardoor het zoekprofiel en het arbeidsmarktprofiel opgesteld kunnen worden;
- In aanloop naar de sollicitatiefase wordt er gewerkt aan presentatievaardigheden, het nieuwe solliciteren, gebruik van diverse zoekmachines en social media;
- Het netwerk van de werknemer wordt in kaart gebracht en samen gaan we actief op zoek naar passende functies, vrijwilligerswerk, een arbeidsherstelplek en/of werkervaringsplaats;
De begeleiding vindt plaats op basis van individuele gesprekken die elke twee weken plaatsvinden. De voortgang wordt elke 6-8 weken vastgelegd in een voortgangsrapportage en het traject wordt afgesloten met een eindrapportage.
Tijdens het traject zijn er diverse evaluatiemomenten waarbij het plan van aanpak, doel en voortgang besproken worden en waar nodig bijgesteld kunnen worden.
Wat als je zonder werk zit en een uitkering van het UWV ontvangt en je hebt het idee dat je weer wat wilt gaan doen? Waar ga je starten? Wat kun je doen? Het UWV biedt in samenwerking met Bureau C&C een aantal trajecten aan die jou daarbij kunnen helpen. Samen met een coach ga je dan middels een werkplan en een re-integratieplan aan de slag om de gestelde doelen te bereiken. Bureau C&C biedt de volgende trajecten aan:
1. Modulaire trajecten (participatie interventie en bevorderen maatschappelijke deelname)
2. Werk-fit maken
Wil je je aanmelden voor een van bovenstaande trajecten? Neem dan contact op met jouw begeleider bij het UWV en bespreek samen welke stap het best bij jouw situatie past en geef aan dat je het traject bij Bureau C&C wilt volgen. Zij zullen dan zorgdragen voor de aanmelding.